A lakossági repülési ágazat növekedése napjainkban soha nem látott méreteket ölt és folyamatosan fejlődik. A „fapados” járatok megjelenése és elterjedése óta pedig megállíthatatlannak tűnik. Az ATAG (Air Transport Action Group) legfrissebb beszámolói alapján, egy átlagos napon több, mint 110 000 menetrendszerinti járat közlekedik világszerte. A földi kiszolgálók és a légitársaságok mindig törekednek a pontosságra, de ekkora forgalom mellett elkerülhetetlenek a késések vagy akár a járattörlések is.
Európai Unió 261/2004/EK rendelet
A légiutasok jogait és a légitársaságok kötelezettségeit jelentős késés vagy járattörlés esetén az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szabályozza. Fontos tudni, hogy a ugyanúgy vonatkozik a diszkont/fapados, mint a hagyományos légitársaságokra.
A rendelet azokat az utasokat érinti, akik
- egy, az EU területén található repülőtérről indulnak és/vagy
- járatuk az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal
Alternatívák járattörléskor
Amennyiben a légitársaság valamilyen okból megtagadja a beszállítást, vagy ha túlfoglalás, esetleg járattörlés miatt nem utazhatunk eredeti terveink szerint, utasként jogunk van az alábbi két lehetőség közül választani:
– a légitársaság más módon juttat el célállomásunkra, az eredetihez hasonló útvonalon, avagy
– a légitársaság visszatéríti a jegyünk árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttat arra a repülőtérre, ahol az utazásunk kezdődött.
A légitársaságoknak kötelessége továbbá, hogy tájékoztassa utasait azok jogairól, valamint a járat jelentős késésének, törlésének vagy a beszállítás megtagadásának okáról.
Mi számít jelentős késésnek?
A rendelet a kártérítés mértékét nem csak a késés időtartamában, de a repülőtáv hosszában is szabályozza:
Jelentős késésnek számít, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő:
1) kettő vagy több óra: legfeljebb 1500 km-es járat esetén;
2) három vagy több óra: az EU-n belüli, legalább 1500 km-es járatok, illetve egyéb, 1501 és 3000 km közötti járatok esetén;
3) négy vagy több óra: minden egyéb járat esetén.
Amennyiben járatunk 5 órát, vagy annál többet késik, szintén jogosultak vagyunk jegyár-visszatérítésre. Érdemes azonban szem előtt tartanunk, hogy ha ezt a lehetőséget választjuk, akkor a légitársaság már nem köteles a továbbutazásunkat biztosítani, sem bármely más segítséget nyújtani.
Utólagos kártérítés
A fent említett Rendelet szerint az érvényes jeggyel rendelkező utasok utólagos pénzbeli kártérítést igényelhetnek az alábbi három esetben:
- ha két órát meghaladó késéssel indultak el,
- ha a légitársaság törli a járatot,
- valamint akkor, ha túlfoglalás miatt nem férnek fel a gépre.
A különböző viszonylatokra igényelhető kártérítés összegét az alábbi táblázatban foglaltam össze:
(Fontos tudni, hogy a kártérítés összege 50 %-kal kevesebb, ha a légitársaság a végső célállomás eléréséhez egy olyan helyettesítő járatra ajánl ingyenes átfoglalást, amelynek érkezési időpontja az eredeti járat menetrend szerinti érkezési időpontjához képest nem több, mint, 4 óra.)
0-1500km | 1500 km feletti EU-s államok közötti járatok esetén | 1500-3500 km közötti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok esetén | 3500 km feletti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok esetén | |
Kártérítés maximális összege | €250 | €400 | €400 | €600 |
50% helyettesítő járat esetén | 2 órával későbbi érkezés | 3 órával későbbi érkezés | 3 órával későbbi érkezés | 4 órával későbbi érkezés |
Rendkívüli körülmények
A Rendelet szerint a légitársaság nem köteles kártérítést fizetni az alábbi esetekben:
- ha járatot rendkívüli körülmények (vis-maior) miatt törölte, vagy
- ha legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatta utasait a járat törléséről, vagy
- ha utasainak ugyanarra az útvonalra olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járatétól
Egyéb fontos tudnivalók
- A kártérítés összege a jegyártól és osztálytól független, tehát ugyanakkora összeg illeti meg a turista és a business class utasait is.
- A kártérítés minden érvényes jeggyel rendelkező utast megillet, tehát a szülők ölében utazó két év alatti gyermeket is.
- Jelentős késés esetén 3 óránként étkezési kupon kérhető a földi kiszolgáló személyzettől. Amennyiben nem biztosítanak kupont, a kialakult joggyakorlat alapján 15 EUR/3 óra kártérítés igényelhető vissza a légitársaságtól utólagosan.
- Bármilyen panasz vagy kártérítési igény benyújtásakor szüksége lesz a beszállókártyára, tehát érdemes megőrizni, vagy fényképet készíteni róla.
- Kérj számlát minden termékről és szolgáltatásról, amelynek költségei a jelentős késés vagy járattörlés miatt keletkeztek (éttermi, szállodai, taxi stb.).
Vélemény, hozzászólás?