Kártérítési felelősség és utas jogok repülőgép járat törlés vagy késés esetén

A lakossági repülési ágazat növekedése napjainkban soha nem látott méreteket ölt és folyamatosan fejlődik. A „fapados” járatok megjelenése és elterjedése óta pedig megállíthatatlannak tűnik. Az ATAG (Air Transport Action Group) legfrissebb beszámolói alapján, egy átlagos napon több, mint 110 000 menetrendszerinti járat közlekedik világszerte. A földi kiszolgálók és a légitársaságok mindig törekednek a pontosságra, de ekkora forgalom mellett elkerülhetetlenek a késések vagy akár a járattörlések is.

Európai Unió 261/2004/EK rendelet

A légiutasok jogait és a légitársaságok kötelezettségeit jelentős késés vagy járattörlés esetén az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szabályozza. Fontos tudni, hogy a ugyanúgy vonatkozik a diszkont/fapados, mint a hagyományos légitársaságokra.

A rendelet azokat az utasokat érinti, akik

  • egy, az EU területén található repülőtérről indulnak és/vagy
  • járatuk az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal

flight delay 1

Alternatívák járattörléskor

Amennyiben a légitársaság valamilyen okból megtagadja a beszállítást, vagy ha túlfoglalás, esetleg járattörlés miatt nem utazhatunk eredeti terveink szerint, utasként jogunk van az alábbi két lehetőség közül választani:
– a légitársaság más módon juttat el célállomásunkra, az eredetihez hasonló útvonalon, avagy
– a légitársaság visszatéríti a jegyünk árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttat arra a repülőtérre, ahol az utazásunk kezdődött.

A légitársaságoknak kötelessége továbbá, hogy tájékoztassa utasait azok jogairól, valamint a járat jelentős késésének, törlésének vagy a beszállítás megtagadásának okáról.

Mi számít jelentős késésnek?

A rendelet a kártérítés mértékét nem csak a késés időtartamában, de a repülőtáv hosszában is szabályozza:

Jelentős késésnek számít, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő:
1) kettő vagy több óra: legfeljebb 1500 km-es járat esetén;
2) három vagy több óra: az EU-n belüli, legalább 1500 km-es járatok, illetve egyéb, 1501 és 3000 km közötti járatok esetén;
3) négy vagy több óra: minden egyéb járat esetén.

Amennyiben járatunk 5 órát, vagy annál többet késik, szintén jogosultak vagyunk jegyár-visszatérítésre. Érdemes azonban szem előtt tartanunk, hogy ha ezt a lehetőséget választjuk, akkor a légitársaság már nem köteles a továbbutazásunkat biztosítani, sem bármely más segítséget nyújtani.

Utólagos kártérítés

A fent említett Rendelet szerint az érvényes jeggyel rendelkező utasok utólagos pénzbeli kártérítést igényelhetnek az alábbi három esetben:

  • ha két órát meghaladó késéssel indultak el,
  • ha a légitársaság törli a járatot,
  • valamint akkor, ha túlfoglalás miatt nem férnek fel a gépre.

A különböző viszonylatokra igényelhető kártérítés összegét az alábbi táblázatban foglaltam össze:

(Fontos tudni, hogy a kártérítés összege 50 %-kal kevesebb, ha a légitársaság a végső célállomás eléréséhez egy olyan helyettesítő járatra ajánl ingyenes átfoglalást, amelynek érkezési időpontja az eredeti járat menetrend szerinti érkezési időpontjához képest nem több, mint, 4 óra.)

  0-1500km 1500 km feletti EU-s államok közötti járatok esetén 1500-3500 km közötti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok esetén 3500 km feletti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok esetén
Kártérítés maximális összege €250 €400 €400 €600
50% helyettesítő járat esetén 2 órával későbbi érkezés 3 órával későbbi érkezés 3 órával későbbi érkezés 4 órával későbbi érkezés

 

Rendkívüli körülmények

A Rendelet szerint a légitársaság nem köteles kártérítést fizetni az alábbi esetekben:

  • ha járatot rendkívüli körülmények (vis-maior) miatt törölte, vagy
  • ha legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatta utasait a járat törléséről, vagy
  • ha utasainak ugyanarra az útvonalra olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járatétól

flight delay 2

Egyéb fontos tudnivalók

  • A kártérítés összege a jegyártól és osztálytól független, tehát ugyanakkora összeg illeti meg a turista és a business class utasait is.
  • A kártérítés minden érvényes jeggyel rendelkező utast megillet, tehát a szülők ölében utazó két év alatti gyermeket is.
  • Jelentős késés esetén 3 óránként étkezési kupon kérhető a földi kiszolgáló személyzettől. Amennyiben nem biztosítanak kupont, a kialakult joggyakorlat alapján 15 EUR/3 óra kártérítés igényelhető vissza a légitársaságtól utólagosan.
  • Bármilyen panasz vagy kártérítési igény benyújtásakor szüksége lesz a beszállókártyára, tehát érdemes megőrizni, vagy fényképet készíteni róla.
  • Kérj számlát minden termékről és szolgáltatásról, amelynek költségei a jelentős késés vagy járattörlés miatt keletkeztek (éttermi, szállodai, taxi stb.).

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: